Najveći leteći cirkus – Oshkosh

Oshkosh – Najveće svetsko vazduhoplovno dešavanje koje već duži vremenski period uspešno objedinjuje prošlost, sadašnjost i budućnost razvoja vazduhoplovstva. Ove godine velika manifestacija oborila je sve rekorde u posećenosti, inače nezamislive za naše evropske prilike. Prema zvaničnim podacima poseta od preko 500.000 ljudi i 10.000 letelica na jednom mestu zalužuje veliko divljenje i sve pohvale organizatorima.

Svetska trka u primatu nad vazduhoplovstvom još uvek traje. Ova svetska manifestacija započela je pre  više od 60 godina skromno, sa samo nekoliko aviona i oko 150 posetilaca. Iz godine u godinu popularnost je rasla, a menjalo se i mesto održavanja, pa se jedno vreme bazirala na aerodromu ” Rocford” u Iliinoisu. Početkom sedamdesetih godina dvadesetog veka izložba je  vraćena  na početnu poziciju i do dana današnjeg beleži sve veći i veći interes publike i izlagača iz celog sveta. Jedna nedelja svake godine rezervisana je za Oshkosh avio događanja, a ove godine  je održano od 27 do 30 jula.

Pored komercijalnih izlagača i najvećih svetskih dostignuća i ove godine su brojni pasionirani ljubitelji avijacije, avioentuzijasti i inovatori u velikom broju, najčešće sopstvenim avionima  kampovali u delu aerodroma predviđenim za to.  Zanimljivo je da su sa sobom poneli sve osnovne životne potrepštine (koje su mogle stati u avion!)  ne bi li sve vreme iskoristili za  učestvovanje u događanjima i razmeni iskustava i mišljenja. Mnogima je postelja bila ispod krila sopstvenih aviona, a zbog izuzetno jakog sunca poželjnije je bilo doći visokokrilcem. Korisne ideje i razmišljanja vrvela su u neposrednim komunikacijama na velikom prostranstvu uz mnogobrojne i raznorodne tipove aviona, različitih oblika, koncepcija i načina izrade, parkiranih svuda okolo i lako dostupnih za razgledanje. Dakle – sve što postoji u vazduhoplovstvu  tu, na jednom mestu.

Sama činjenica da je pored velikog broja vazduhoplova i izvedenih letova sve prošlo u najboljem redu govori o savršenoj organizaciji (koju je pre svega obezbeđivalo 5500 volontera) i ozbiljnosti kako organizatora tako i samih vazduhoplovaca i posetilaca.

Mi i ove godine tradicionalno nastavljamo da  budemo prisutni na svim većim vazduhoplovnim dešavanjima ovog tipa, pa se eto ove godine konačno  ukazala  mogućnost da se poseti i ovaj po svemu poseban svetski skup.

Sama činjenica da sve traje više dana iziskivalo je detaljno planiranje i pravovremeno traženje smeštaja u bližoj ili daljoj okolini aerodroma ne bi li se što više toga videlo jer je program svakog dana bio različit i prilagođen dnevnoj dinamici koja se ne može predvideti u svim segmentima. Naime, stalno se u vazduhu nalazio veći broj aviona koji poleću, dolaze, odlaze ili vrše prezentaciju ili više ili manje složeni letački program. U mnogobrojnim objektima stalno su se smenjivali ″Work-shop″-ovi gde se moglo čuti sve što vas interesuje i saznati dokle je stigao razvoj vazduhoplovne nauke, tehnologije i drugih dostignuća posebno na polju samogradnje.  Sva dešavanja bila su uredno objavljena u katalozima i valjalo je samo potražiti odgovarajući objekat i prisustvovati željenoj prezentaciji. Sve je bilo otvorenog tipa i plaćanjem dnevne ulaznice od 33 dolara imali ste slobodan pristup svim dešavanjima na izložbi.

Najveću prisutnost na Oshkosh-u u vazduhoplovnom smislu imali su  avioni koji su nastali kao proizvod velikog entuzijazma – samogradnja, pa zatim slede svi ostali među kojima sigurno najveću pažnju privlače stari borbeni avioni koji su menjali istoriju. Asocijacija EAA je vrlo jaka i razvijena u Americi i praktično pokriva sva dešavanja bitna za njen opstanak i dalji razvoj. Bila je prisutna baš na svakom mestu. Grupa sa ″kodnim nazivom″ Warbirds je ipak najzastupljenija i za nas obične posetioce – najinteresantnija!. Avioni prepoznati iz ambijenta drugog svetskog rata (ili ranije!) leteli su kako samostalno, tako u mešovitim formacijama sa drugim predstavnicima iz drugih vremenskih perioda razvoja avijacije. Retke i zanimljive slike koje inače i ne mogu da se vide na našim prostorima.

Od aviona današnjice moglo se videti sve sem ruske tehnike, centralni deo po nekom pravilu zauzimali su oni najveći, kao što su B-1 i B-52, F-16 i borbeni helikopteri, kao i delić budućnosti u vidu letelica koje su namenjene za osvajanje svemira u komercijalnom (turističkom) smislu. Dok je jedan deo ljudi sa velikom pažnjiom posmatrao izložene letelice, drugi deo pratio je celodnevna dešavanja na nebu, koja su često bila ispunjena raznim bojama i sa puno buke koju su proizvodili snažni motori stare i nove genarcije. Čar zbivanjima dala je i čuvena akrogrupa Blue angels koja je avionima F-18 Hornet na kratko privukla pažnju baš svih posetilaca svojim izuzetnim programom. Zanimljiv program, povremeno prekidan ponovnim prikupljanjem u grupu od šest aviona obilovao je složenim i opasnim tačkama koje su izazivale burne aplauze posmatraća. Povremena pojavljivanja aviona F-35 i F-22 u ekstremno niskim preletanjima i na forsažnom režimu rada motora uz oštra i nagla skretanja sa grubim odvajanjem strujnica na aerodinamičkim površinama dala su posebnu draž letačkom programu.

Svakako onaj ko ne doživi Oshkosh u punom smislu svog naziva ne može ni da zamisli svu tu vazduhoplovnu silu koja se sjatila na jednom mestu tih nekoliko baš  posebnih dana za sve ljubitelje vazduhoplovstva. Slike govore više od reči, u prilogu su fotografije gospodina Franca Hudomala koji je imao to zadovoljstvo da ove godine vidi i doživi Oshkosh u svoj njegovoj veličini.








Foto: Franc Hudomal

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Polja označena sa * su obavezna

*
*